Kinshasa Now

2019 à 2021
Kinshasa, Democratic Republic of the Congo

Context

In de grote steden van de DRC is het probleem van de straatkinderen sterk aanwezig. 60 tot 70% van de kinderen die zich in deze situatie bevinden, bevinden zich daar als gevolg van een beschuldiging van hekserij. Daar zijn vele redenen voor, maar de belangrijkste is dat ze te veel zijn geworden voor hun ouders, die zich in een zo precaire economische situatie bevinden dat ze hen niet meer kunnen voeden.
Het eerste gevolg daarvan voor het kind is het geweld van de omgeving waarin het wordt ondergedompeld. Na het fysiek en mentaal geweld in de familiale omgeving, wordt het kind geconfronteerd met een andere vorm van geweld in de zogenaamde “ontwakkingskerken” die hen van de zogenaamde “betovering” moeten verlossen. De straat wordt uiteindelijk hun asiel maar wel weer een gevaarlijke omgeving.
Om te getuigen van deze realiteit en het belang ervan, heeft Wajnbrosse productions “Kinshasa Now “gemaakt, een 360-graden virtual reality film die in Kinshasa is opgenomen.
Hij vertelt het verhaal van Mika, 14 jaar oud, die zich op straat bevindt… en helpt zijn dagelijks leven te begrijpen.

De documentaire is bedoeld voor alle doelgroepen.
Er werd een tournee georganiseerd in verschillende grote steden in de DRC en in verschillende scholen in België.

Doel

Le film est une expérience où le spectateur est plongé, grâce à un casque VR (Virtual Reality), au milieu des rues de Kinshasa, où il ressentira les difficultés d’un enfant jeté à la rue. Il se complète de : - un film documentaire sur Chancelvie, une enfant des rues qui partage son parcours, accompagné d’interviews de personnalités impliquées dans le droit des enfants (Denis Mukwege, Boris Cyrulnik, …); - un dossier pédagogique à destination de tous (professeurs, parents, sociologues, éducateurs, …) expliquant les thèmes abordés dans les séquences du film; - une salle en Réalité Virtuelle, équipée d’ordinateurs et de casques, de dossiers pédagogiques qui circulera dans les différentes villes de RDC; - un livre en Réalité Augmentée reprenant les thèmes du film et de nombreuses vidéos (accessibles avec ou sans code QR) visibles sur smartphones et tablettes. Le thème principal de Kinshasa Now est bien sûr le Droit de l’enfant en général il se complète de thèmes secondaires très variés, tels que la famille, l’égalité des genres, la pauvreté, la faim, la religion, les violences faites aux enfants (viol, travail des mineurs,…), les transports, la santé, la corruption, l’économie parallèle, les ressources naturelles, les conflits, la solidarité, la résilience par la musique, le sport, le droit à l’éducation.

Resultaten

De Stichting ondersteunde de verspreiding van de film, in Belgische scholen of via een reizende bioscoop, in scholen in de DRC en de afronding van de documentaire over Chancelvie.
Kinshasa Now ging op tournee in de DRC waar hij werd vertoond voor meer dan 2.500 mensen, op 20 verschillende plaatsen in Kinshasa, Mbuji Mayi, Lubumbashi, … In België werd de film ook vertoond in verschillende scholen en was hij het onderwerp van verschillende publieke evenementen.
Elke vertoning werd gevolgd door een debat om het probleem van de straatkinderen grondig aan te pakken.
De film werd op 25 festivals vertoond en won 10 grote prijzen, wat in grote mate bijdroeg tot de verspreiding ervan.

Getuigenissen

JP GODDING _ Directeur van het Ndako Ya Biso Centrum in Kinshasa

Hartelijk dank voor uw bezoek gisteren aan ons centrum voor straatkinderen!
(...)
De nieuwe film, Kinshasa Now, lijkt me echt uitzonderlijk in zijn visie op straatkinderen: hier gaat het niet meer om de algemene context maar rechtstreeks om het leven van deze kinderen dat u blootlegt zonder ooit een oordeel van buitenaf te vellen maar in een zeer aandachtige en nadrukkelijke observatie: vanaf het begin van de film zien we immers de stiefmoeder van het kind dat hem achtervolgt als een
Ik vond ook het einde van de film erg interessant, omdat het de moeder van het kind laat zien die hem als een tovenares achtervolgt, en vervolgens het kind dat op straat aankomt met zijn verschillende pogingen om te overleven: de mensen die hem voor hun eigen doeleinden gebruiken, hem uitbuiten of medelijden met hem hebben, al het geweld dat op straat wordt ondergaan, maar ook de vormen van solidariteit en veerkracht. Ik vond ook het einde van de film en de ontmoeting van enkele jongeren die gewoon hun toekomstplannen met elkaar delen erg mooi: degene die op straat wil blijven, degene die dat niet wil, degene die dat niet wil.
Ik vond ook het einde van de film en de ontmoeting van enkele jongeren die gewoon hun toekomstplannen met elkaar delen leuk: degene die op straat wil blijven, degene die zijn familie wil vinden, degene die wil studeren en een andere toekomst wil vinden... De verschillende verwachtingen worden discreet geopend. En de kinderen zelf hebben er erg van genoten, zoals we samen hun reacties zagen toen ze de helm op hadden.
De film wordt getoond vóór elke sociale actie met de kinderen. Het is niet uw taak om het sociale werk te waarderen, maar om een eerlijk beeld van de werkelijkheid te schetsen.
Ik had het fijn gevonden als u een film van dezelfde lengte had kunnen maken, maar dan een die aan alle toeschouwers kan worden vertoond zonder op zoek te moeten gaan naar kijkkoppen, die niet altijd gemakkelijk te vinden zijn. Ik heb nog nooit een film gevonden die de overlevingsomstandigheden van deze kinderen op straat zo nauwkeurig weergeeft en ik denk dat deze film ons kan helpen om ons werk beter te laten begrijpen door onze partners.
Met de beste groeten aan al uw goede team en nogmaals bedankt !
Lees het hele verhaal