Medische bibliotheken

Publicatie van handboeken over gezondheid en opbouw van medische bibliotheken voor bushverpleegkundigen

2012 à 2020
Democratic Republic of the Congo

Context

In de DRC is één op de 100 bevallingen fataal. Op het platteland is de situatie nog veel gecompliceerder.
Bovendien beschikken de scholen voor verpleegkunde in Congo (420) over het algemeen over zeer weinig middelen en dus zeer beperkte toegang tot opleidingshandboeken.
Om deze situatie te verbeteren, heeft het Centrum voor Gezondheidsbevordering – Kangu de afgelopen 50 jaar een reeks handboeken samengesteld om verpleegkundigen en vroedvrouwen een meer aangepaste opleiding te geven voor de problemen die gepaard gaan met bevallingen, het moederschap en veel voorkomende pathologieën op het platteland.

Scholen voor verpleegkundigen in plattelandsgebieden.

Ce projet consiste à appuyer la constitution de bibliothèques médicales et à rééditer un manuel pratique, intitulé « Maternité et santé », afin de pallier à la carence en supports de formations pour les agents de santé (infirmier(e)s, sages-femmes) et à outiller le personnel médical de terrain, particulièrement dans les régions isolées du pays. La bibliothèque, composée d’environ 70 ouvrages médicaux, est destinée à équiper les écoles médicales et le personnel de santé au niveau du pays tout entier, sachant que c’est dans les zones rurales isolées qu’elle présente le plus d’utilité.

Resultaten

Uitrusting van 15 technische medische instituten in de regio’s Kasaï, Kivu en Gemena met medische bibliotheken;
Heruitgave van 5.000 exemplaren van het handboek “Moederschap en gezondheid – Verloskundige concepten” en verspreiding ervan. Het boek behandelt de verschillende aspecten van de bevalling en de mogelijke complicaties ervan op een technische, gedetailleerde en praktische manier.

Getuigenissen

A. T. - DIENSTDOENDE VROEDVROUW IN KANGU MAYUMBE MATERNITY HOSPITAL

Op een nacht had ik dienst op de kraamafdeling van Kangu toen ik een arm van een baby uit de vagina zag komen. Ik was echt radeloos. Onze professor verloskunde, dokter André, had ons uitgelegd dat na de arm, het hoofd en de romp tegelijk naar buiten moesten komen, wat onmogelijk is. Als we niet onmiddellijk ingrepen, was het resultaat altijd de dood van het kind en enkele uren later de dood van de moeder. Ik wist dat er een techniek bestond die dokter André ons had uitgelegd. Ik ging snel het boek "Moederschap en Gezondheid" doornemen. Gelukkig vond ik dit handboek ter plaatse. Ik herlas de beschrijving van de manoeuvre. Ik moest mijn hand gebruiken om de arm terug te duwen en een voet te zoeken, dan moest ik deze voet van de baby verwijderen, dan het eerste been, dan het tweede been en tenslotte het kind bij de stuit eruit halen. Wat ik deed en ik had het geluk het kind levend te zien. Ik was echt in paniek omdat ik deze manoeuvre nog nooit had gedaan.
Lees het hele verhaal