Action Enfants de tous

Medische, psychologische en sociaal-educatieve zorg voor straatkinderen in Bamako

2010 à 2010
Bamako, Mali

Context

In de meeste gemeenschappen in Mali worden weeskinderen opgevangen door leden van de uitgebreide familie. De traditionele sociale systemen hebben echter de neiging om in te storten, vooral in de grote steden. Als gevolg hiervan worden veel weeskinderen (straatkinderen en “talibés” (kinderen van koranscholen)) aan hun lot overgelaten, zonder zorg of steun van hun familie. Deze kinderen hebben geen toegang tot onderwijs of gezondheidszorg en bevinden zich dus in een zeer kwetsbare situatie.

Straatkinderen in Bamako, meisjes en jongens tussen 5 en 18 jaar, aan hun lot overgelaten, in een situatie van overleven en bijzonder kwetsbaar.

Amélioration de la santé et du bien-être des enfants vulnérables de Bamako à travers accueil et prise en charge sur les plans médical, psychologique et socio-éducatif.

Resultaten

Capaciteitsopbouw van het personeel van de opvangstructuren op het gebied van psychologie van kwetsbare kinderen, pedagogie, sociale zorg voor kinderen;
Bewustmakingsactiviteiten voor kinderen en hun families op het gebied van gezondheid;
Steun voor onderwijs en beroepsopleiding;
Doneren van materiaal, uitrusting en medische verbruiksgoederen voor de Caritas ziekenboeg. Zo bedroeg het percentage zwangere meisjes dat in 2010 prenatale consulten kreeg meer dan 80%; hetzelfde geldt voor de vaccinatiegraad van kinderen ouder dan 5 jaar.