Gezinnen solidair ondersteunen

Een visie verspreiden, een methodologie en praktijken overdragen

2021 à Vandaag
Bruxelles, Belgium

Context

Le Petit Vélo Jaune biedt gratis en regelmatig lokale ondersteuning aan ouders in precaire, kwetsbare en/of geïsoleerde situaties. Dit soort situaties veroorzaakt veel moeilijkheden in het dagelijkse leven van de gezinnen. Ouders voelen zich hulpeloos en/of bezorgd over de geboorte van hun kind of over hun rol als ouders. Veel gezinnen en kinderen lopen gevaar. Het opzetten van ondersteunende structuren is meer dan ooit noodzakelijk geworden.
De Petit Vélo Jaune is een preventiecentrum dat deze gezinnen een uitgebreide ondersteuning biedt in hun leefomgeving. Het doel is om hun sterke punten en opvoedingsvaardigheden onder de aandacht te brengen, hun ouderlijke wens te versterken en hun inspanningen te ondersteunen of te stimuleren. Dit wordt bereikt door regelmatige ondersteuning van de ouders.

Gezinnen met ten minste één kind onder de 3 jaar staan centraal in de ondersteuning van de Petit Vélo Jaune. Het zijn vaak eenoudergezinnen of zwangere vrouwen in een zeer geïsoleerde en kwetsbare situatie.

Doel

Their new project, supported by the JFP Foundation, aims to share this vision, share methodology and practices, and thus to see the emergence of new “cousin” structures to the Petit Vélo Jaune in Brussels or outside.
The concept of solidarity is a complex and subtle mechanism that requires know-how. Over the years and through experience in the field, the Petit Vélo Jaune has developed a precise and structured methodology that it has decided to share so that other similar initiatives can draw inspiration from it and build their own projects.
The dream is that this methodology will become a recognised model that can grow for the well-being of more families.

Resultaten

In 2021 werden twee projecten gelanceerd: Tout un village in Ottignies en Chemin’on in Charleroi.
In september 2022 sloten twee nieuwe structuren zich bij het avontuur aan: Stapsteen vzw, een Nederlandstalige vzw in Brussel, en La tribu des familles in Doornik.