Leven en groeien ondanks het trauma van de ballingschap

Programma voor kunstzinnige therapie in opvangcentra voor asielzoekers in België

2019 à 2021

Context

In Europa, en dus ook in België, is migratie al enkele jaren dagelijks in het nieuws. De onveiligheid in het Midden-Oosten en de oorlog in Syrië hebben veel mensen op de been gebracht in een poging de ondraaglijk geworden situaties te ontvluchten. Hoewel de meeste van deze mensen hun toevlucht hebben gezocht in de buurlanden, zijn er ook migratiestromen richting Europa.
In overeenstemming met het Verdrag van Genève verwelkomt België – net als andere Europese landen – een deel van deze ballingen op zijn grondgebied. Zij vragen asiel aan, wat hen – indien aanvaard – het statuut van “vluchteling” oplevert.
balling zijn betekent een referentiepunt verlaten, scheiding en rouw ervaren, de traumatische beproevingen van de reis ondergaan (naast die welke tot de ballingschap hebben geleid), en zich in het gastland een vreemdeling voelen, buitengesloten. Veel nieuwkomers hebben daarom psychologische problemen: angst, depressie, schuldgevoel, eenzaamheid, symptomen van posttraumatische stress, moeilijkheden bij het verwerken van rouw, verlies van culturele referentiepunten en vragen over identiteit, verlies van sociale status en moeilijkheden bij het vinden van een plaats en het projecteren van zichzelf in de toekomst. Bepaalde categorieën mensen, zoals niet-begeleide minderjarigen, vormen een extra risico op kwetsbaarheid.
Het is belangrijk dat deze mensen met psychologische problemen worden ondersteund, zodat zij respijt kunnen vinden en zich kunnen stabiliseren voordat zij zich opnieuw in onze samenleving integreren.

Het project RED PENCIL richt zich tot alle asielzoekers met psychologische problemen.
Over een periode van 3 jaar hoopt het project ongeveer 500 begunstigden te bereiken, waaronder
– 30% van de NBMV (niet-begeleide minderjarige vreemdelingen);
– 10% kinderen onder begeleiding van hun ouders;
– 30% geïsoleerde jonge volwassenen (tussen 18 en 22 jaar);
– 30% volwassenen.

Mettre en place des ateliers d’art-thérapie dans les centres d’accueil de demandeurs d’asile afin d'aider ces derniers à surmonter leurs difficultés émotionnelles, (re)construire leur résilience, se projeter dans le futur et trouver leur place dans notre société. Sur une durée de trois ans, le RED PENCIL espère organiser une quarantaine de cycle d’ateliers au bénéfice de quelques 500 primo-arrivants. L’art thérapie est particulièrement indiquée car l’expression par l’art permet de tisser des liens malgré les barrières linguistiques et culturelles. C’est également une méthode indiquée pour les personnes ayant vécu un trauma car celui-ci est généralement une expérience non-verbalisée, ressentie dans tout le corps et encodée de manière tactile, visuelle et auditive. Pour la plupart des personnes affectées, il est plus facile d’exprimer les émotions liées à une expérience traumatisante en passant par une activité sensorielle comme l’art-thérapie. Peu-à peu, la personne devient à même de verbaliser son expérience et ainsi de l’intégrer à son histoire.

Resultaten

Sinds 2017 heeft het Rode Potlood 19 ondersteuningscycli voor kunsttherapie georganiseerd in 15 verschillende FEDASIL-centra.

Getuigenissen

S. – an unaccompanied minor

Drew a pine tree as he likes coconuts. He mentioned that the roots represent his parents and the trunk his life path, the lines of the bark the obstacles. He commented that he trusts that if he follows the advices and values his parents gave him, then he will be able to pick up the fruits, joy and success.
Lees het hele verhaal

E.

I've discovered that whatever the problems or obstacles are, there is always hope ; that I have to let it go, to not lock myself in a painful past, to look at the right side of life ; that there is energy in me and strenght to overcome issues.
Lees het hele verhaal