Context
In Brussel verlaat 15-20% van de leerlingen het secundair onderwijs zonder diploma. De schooluitval is vooral hoog in scholen met lage sociaaleconomische indicatoren. Tegelijkertijd wordt het onderwijs geconfronteerd met een probleem van cascade-degradatie (negatieve oriëntatie), van algemene vorming tot kwalificatie, die tegenwoordig sterk en onterecht gedevalueerd wordt.
Als antwoord hierop ontwikkelt Story-me een begeleidingsopleiding om het zelfvertrouwen, het vermogen om zich te oriënteren en de toekomst te plannen van jongeren die zijn ingeschreven in het Franstalig kwalificerend onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te versterken om hen te helpen hun beroepsproject te definiëren.
Begunstigden
Story-me richt zich tot leerlingen van het 2e en 3e jaar van het kwalificerend secundair onderwijs en tot het onderwijzend personeel van de partnerscholen.
8 verenigingen die gespecialiseerd zijn in schoolbehoud en begeleiding zijn bij het project betrokken.
Resultaten
Pour Voor het jaar 2021-2022 hebben 1.260 leerlingen uit het 2e en 3e leerjaar van het kwalificerend onderwijs, uit 12 Brusselse scholen, geprofiteerd van de begeleidingsopleiding die door Story-me en de verschillende betrokkenen werd aangeboden. 140 schoolprofessionals werden opgeleid en bij het project betrokken.
Acties
Zowel nationaal als internationaal willen we jongeren de best mogelijke toekomstkansen bieden.
Wij ondersteunen projecten door concrete acties op het terrein met onze partnerorganisaties.
Belgium
- # Zelfvertrouwen
Burgerschapsjaar om te bouwen en gebouwd te worden
Burundi
- # Onderwijs & opleiding
REMA Ziekenhuis & St Michael Paramedical School
Rwanda
- # Onderwijs & opleiding
MWIZERO
Hoe ondersteunen we
onze projecten?
Steun de projecten die voor u belangrijk zijn door een donatie, een legaat of door beschermheer van de Stichting te worden.