Ayiti Kanpe

Centra voor onderwijs en technische opleiding voor kinderen en jongeren uit kwetsbare milieus

2011 à 2018
Port-au-Prince & Hinche, Haiti

In het armste land van het Caribisch gebied lijkt ballingschap het enige perspectief te zijn voor jongeren die geconfronteerd worden met een onstabiele sociaal-politieke omgeving. De periode na de aardbeving van 2010 laat zien hoe moeilijk de wederopbouw is van een land waar alles nog moet worden opgebouwd.
UNICEF schat dat 75% van de scholen in de hoofdstad van Haïti door de aardbeving van 2010 is verwoest of beschadigd, waardoor 1,26 miljoen kinderen zijn getroffen!
Na de aardbeving stelden de Salesiaanse zusters voor om een technisch opleidingscentrum op te richten. Het hotelwezen werd gekozen omdat het beantwoordt aan een duidelijk vastgestelde behoefte in het land en aan de prioriteiten van de regering, terwijl het toegankelijk is voor de armsten.
Zo opende de École Hôtelière (hotelschool) Marie Auxiliatrice (EHMA) in november 2012 haar deuren en werd al snel door de lokale onderwijsautoriteiten en de hotelsector geprezen als het beste hotelopleidingscentrum van het land.

Jongeren (18-35 jaar) uit zeer arme milieus. 90% zijn meisjes.

Ayiti Kanpé (signifiant « Haïti debout » en créole), est mis en œuvre par l’ONG belge ACTEC, avec l’appui financier notamment de la FJFP et de la Coopération Belge.
Le projet s’est déroulé en différentes phases : reconstruction du complexe éducatif « La Saline », géré par les sœurs Salésiennes, et la réhabilitation de 2 centres éducatifs et techniques des « Mains ouvertes », ainsi que sur l’amélioration de la qualité de l’enseignement de 5 écoles, par la formation de formateurs ; amélioration de la qualité de l’enseignement professionnel, dans un objectif d’insertion professionnelle des jeunes haïtiens : construction d’une nouvelle école technique supérieure à Hinche (haute couture, informatique, cuisine-pâtisserie), développement de l’école hôtelière « La Saline », formation de formateurs, développement d’une filière de formation au photovoltaïque.

Noodcomponent (2010): snelle hervatting van het schooljaar dankzij de bouw van tijdelijke lokalen voor de opvang van leerlingen.

Ayiti Kanpe I (2011-2013): wederopbouw van het onderwijscomplex “La Saline” in Port-au-Prince; herstel van de gebouwen van 2 onderwijs- en technische centra in Fontamara en “Deux Mapoux”; reactivering van het onderwijs en de technische opleidingen; verbetering van de kwaliteit van het onderwijs dankzij de opleiding van opleiders; oprichting van een coördinatiestructuur (ontwikkelingsbureau) door de Salesiaanse Zusters.

Ayiti Kanpe II (2014-2016): Inwijding van de eerste hogere technische school in Hinche (haute couture, IT en koken en bakken) en renovatie van de school in Dory; operationalisering van 2 pedagogische bureaus belast met diagnose, capaciteitsopbouw en begeleiding van 25 partnerscholen, die meer dan 15.000 leerlingen begeleiden; opleiding van 500 jongeren in computervaardigheden; installatie van 2 interactieve digitale borden voor dynamisch en verrijkt onderwijs; capaciteitsopbouw van 387 leraren en deelname aan het programma “één leraar – één laptop”; beroepsopleiding van 172 leerlingen aan de hotelschool La Saline, waarvan 60% van de afgestudeerden een baan heeft gevonden.

Getuigenissen

Dayana, 14 yaar oud

Ik zit in de 9e klas van de Marie Auxiliatrice-school in Haïti. Vorig jaar zaten we in een nogal kritieke situatie, in loodsen, we misten frisse lucht, ruimte en studies waren niet echt verzekerd zolang er lawaai was, maar we wisten hoe we ermee om moesten gaan omdat we wilden slagen. En dit jaar! Oh mijn hemel! Weet je wat ik bedoel? Terwijl ik nu spreek, voel ik een immense vreugde door mijn hart gieren dat ik student ben op een school waarvan ik de filosofie liefheb. En de loodsen van vorig jaar zijn dit jaar zeer comfortabele, aantrekkelijke en luchtige klaslokalen geworden, een zeer ruime speelplaats. We werken in alle rust, maar met veel vreugde in ons. Ik wil onze oprechte dank uitspreken voor al uw inspanningen.

Sophonie, 22 yaar oud

Ik studeer aan de Ecole Hôtelière Marie Auxiliatrice (EHMA). De EHMA is gekomen om een leegte op te vullen die lange tijd heeft bestaan in een gekwalificeerde beroepsopleiding in het horeca en ik prijs God voor dit geschenk dat wordt aangeboden aan jonge mensen die geïnteresseerd zijn in dit vakgebied in Haïti. Je hoeft niet ver te gaan om het verschil met anderen te zien: de werkomgeving, de presentatie, de kleding, de taal, alles draagt ertoe bij dat EHMA een zekere referentie is. De school biedt cursussen aan in 3 vakken: Bar-Restaurant, Logies, Keuken-Patisserie. Ik zit momenteel in Bar-Restaurant. Ik heb al leren serveren, de tafel dekken, drankjes voor cocktails mixen, gerechten onderscheiden en een menu maken.
Er wordt vaak gezegd dat het doel van onderwijs is om te transformeren; nou, EHMA begint mij te transformeren, omdat ik niet alleen studeer om goede cijfers te halen, maar deze kennis is van groot nut voor mij in het dagelijks leven. Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om mijn leraren te bedanken, die zeer streng zijn. Ik wil iedereen bedanken die, van heinde en verre, EHMA heeft gemaakt tot wat het nu is. We moeten echter niet onderweg stoppen; laten we doorgaan op de weg naar succes, terwijl we onthouden dat "er geen succes kan worden verdiend als het niet is gebouwd op uitmuntendheid". Moge God een lang leven geven aan EHMA.