2006 à 2015
Ruyigi, Burundi

Het REMA ziekenhuis & St. Michael’s Paramedical School bevinden zich in het hart van een arme streek die speciale hulp nodig heeft om de gezondheidsproblemen veroorzaakt door armoede aan te pakken.
De raison d’être van deze twee structuren is geworteld in de algemene doelstelling van Maison Shalom: “Al het mogelijke doen om ervoor te zorgen dat er geen wezen meer zijn door oorlog of ziekte”. Zo zijn de belangrijkste missies van het Ziekenhuis en de School
– het verstrekken van kwaliteitsvolle gezondheidszorg, toegankelijk voor de hele gemeenschap, in het bijzonder de armen
– bijdragen tot de voortdurende verbetering van de gezondheid en het welzijn van de gemeenschap
– een kader bieden voor menselijke ontwikkeling en permanente opleiding voor elk personeelslid en alle gezondheidswerkers.

Het REMA-ziekenhuis is in de eerste plaats opgericht ten behoeve van moeders en kinderen. Het is geleidelijk en op natuurlijke wijze uitgebreid naar gezinnen en lokale gemeenschappen als geheel.

Met een capaciteit van 110 bedden bediende het Rema ziekenhuis de bevolking van de provincie Ruyigi en omgeving. Het was een erkende instelling en voerde het regeringsbeleid van gratis gezondheidszorg voor kinderen onder de 5 jaar en zwangere vrouwen en bij bevallingen. Het omvatte een centrum voor de bescherming van moeder en kind, de paramedische school St Michel en het ziekenhuis zelf; deze verschillende activiteiten vormden de “sociaal-medische” as van Maison Shalom.
Het ziekenhuis had ongeveer 126 mensen in dienst, waaronder zes artsen en een vijftigtal verpleegsters. Het was het enige ziekenhuis in de oostelijke regio van Burundi met een dienst neonatologie; het beschikte over een goed uitgeruste en functionele operatiekamer, waardoor het een referentiecentrum was.

In 2014 rangschikte het ministerie van Volksgezondheid EPM St Michael als de eerste Burundese paramedische school in termen van infrastructuur, uitrusting en onderwijskwaliteit.
Helaas is Maison Shalom sinds 2015 en de ernstige civiele crisis die Burundi sindsdien heeft geteisterd, gedwongen geweest om haar activiteiten op te schorten, al haar bezittingen werden gevorderd door de machthebbers … en alles is tot niets gereduceerd.

Getuigenissen

Dr Thierry MAKO - Directeur van het REMA Ziekenhuis

De aanwezigheid van het Rema Ziekenhuis in een regio die in het verleden geen beroep kon doen op gezondheidszorg, heeft dankzij de steun van de Jean-François Peterbroeck Stichting de levenskwaliteit van de bevolking van de oostelijke regio duidelijk verbeterd. Dankzij alle materiële en technische bijdragen en de gediversifieerde opleiding die de artsen en verpleegkundigen hebben genoten, heeft het REMA-ziekenhuis in minder dan 4 jaar een regionaal referentieniveau bereikt, zoals blijkt uit het doorsturen van patiënten van andere ziekenhuizen in de regio.

G. - Patiënte en moeder van een drieling

Nadat ik hoorde dat ik zwanger was van een drieling, verloor ik bijna mijn hoofd en was iedereen verbaasd me te zien. Eerst dacht ik dat ik onmiddellijk zou sterven omdat ik niet verwachtte drie kinderen ter wereld te kunnen brengen. Door Gods voorzienigheid en het bekwame personeel van het REMA-ziekenhuis had ik het geluk gehad om alle drie de kinderen in goede gezondheid te krijgen. Dus hoe ze te voeden met het lage gezinsinkomen. Dit is voor mij een onvermijdelijke gelegenheid om mijn grote tevredenheid te uiten over het REMA ziekenhuiscomplex. Ik denk dat ik en mijn kinderen de enigen zijn die zoveel voordeel hebben gehaald uit Maison Shalom sinds haar bestaan. Mijn kinderen zijn nu gezond en mooi. Mijn wanhoop is nu mijn hoop geworden.

Pay it forward

Verbetering van de geestelijke gezondheid van Burundese vluchtelingen met PTSS