2021 à 2022

102 jonge Belgen van alle achtergronden, van 16 tot 25 jaar.

Les volontaires s’engagent pendant les 9 mois de l’année scolaire dans un projet dynamique reposant sur trois axes :

1) des actions de volontariat pour diverses associations,
2) des formations et modules de sensibilisation aux réalités sociétales, culturelles et environnementales qui nous entourent, et
3) des modules de maturation personnelle pour mieux s’orienter par la suite.

9 structures d’aide à la jeunesse – Accueil en milieu ouvert (AMO) sont membres du Réseau SolidarCité et organisent l’année citoyenne.

Dankzij de steun van de Stichting JFP kon elke vestiging de burgerschapsreis aan het eind van het jaar organiseren, het hoogtepunt van het jaar voor de jongeren.

Aan het eind van het jaar voelt 86,9% van de jongeren die deelnemen aan het burgerschapsjaar 2021-2022 zich “beter voorbereid op hun toekomstproject, 93,5% vindt dat ze nuttig zijn geweest voor de samenleving, 89,2% zegt dat ze nieuwe vaardigheden hebben verworven, 85% wijst op het positievere imago en het gevoel van eigenwaarde dat ze hebben gekregen.

Getuigenissen

Een voormalig SolidarCité

Dankzij Soli ken ik mezelf beter en heb ik een project voor de toekomst gevonden. Ik vertrek met veel bagage, met vrienden en ik ben volwassen geworden.

Een voormalig SolidarCité

Wat ik leuk vind aan het project is dat het zeer gevarieerd is en ons de mogelijkheid biedt om echt veel aspecten te zien, maar het zou wat gevarieerder kunnen zijn omdat we vaak naar dezelfde gebieden gaan, zoals diensten om mensen met een handicap of daklozen te helpen.

Pay it forward

Verbetering van de geestelijke gezondheid van Burundese vluchtelingen met PTSS