Begeleiding van vluchtelingenkinderen uit het Midden-Oosten

Zomerkampen

2015 à 2021
Beyrouth, Lebanon

Sinds de Libanese oorlog in 1975 zijn de voorsteden van Beiroet steeds meer overbevolkt geraakt en herbergen ze veel vluchtelingengezinnen, voornamelijk uit Syrië en Irak. Deze vluchtelingengezinnen in de buitenwijken van Beiroet worden steeds kwetsbaarder en benadeeld, zodat het gezinsinkomen vaak ontoereikend is om in de basisbehoeften van het gezin te voorzien.
Bovendien maakt Libanon sinds begin 2020 een ongekende sociale, economische en politieke crisis door. Geschat wordt dat meer dan 80% van de Libanese bevolking nu onder de armoedegrens leeft, zonder concrete vooruitzichten op verbetering.

Iraakse en Syrische vluchtelingenkinderen in Beiroet en ontheemde Libanese kinderen.

Sr H. _ coordinatrice : “Pour les enfants qui ont participé aux activités d’été (du 22 Juin – fin août), ce fut un temps de joie exceptionnelle. Confinés déjà depuis mars, ces deux mois d’été ont permis aux jeunes enfants de se réunir de nouveau, de participer à des activités très variées, et surtout de pouvoir partager petit déjeuner, repas et goûter pendant 5 jours de la semaine pendant presque deux mois. Suite aux crises multipliées que le Liban a vécu tout au long de l’année 2020 (depuis Octobre 2019), la majorité de ces enfants sont issus de familles dont les parents ont perdu leur travail, d’autres qui travaillent sans salaires, mais tous subissent la cherté de vie suite à la faillite de la livre libanaise par rapport au dollars.
Au nom de toutes ces familles qui ont bénéficié du programme d’été, voyant la joie sur les visages de leurs enfants qui n’ont pas voulu arrêter le programme fin août, nous vous disons MERCI !”

Het project heeft het mogelijk gemaakt om :
– openheid te bevorderen en de integratie van vluchtelingen in de plaatselijke bevolking te vergemakkelijken;
– al deze kinderen van verschillende nationaliteiten een opleiding in verzoening en vrede te geven
– het onderwijsniveau van de kinderen te verbeteren en hen tegelijkertijd open te stellen voor andere artistieke en sportieve activiteiten, enz;
– het niveau van het Engels van de tieners en hun ouders verbeteren;
– organiseren van zomerkampen voor de kinderen.
Meer dan 200 kinderen van 8 tot 16 jaar uit vluchtelingen- en/of kansarme gezinnen hebben van de geboden steun geprofiteerd (2015-2018); 87 jongeren hebben Engelse les kunnen volgen.
In de zomers van 2020 en 2021 hebben meer dan 200 kinderen van de zomerkampen geprofiteerd.

Getuigenissen

Zr H. _ coördinator

"Voor de kinderen die deelnamen aan de zomeractiviteiten (van 22 juni tot eind augustus) was het een tijd van uitzonderlijke vreugde. Deze twee zomermaanden, die al sinds maart opgesloten waren, stelden de jonge kinderen in staat om weer samen te komen, om deel te nemen aan allerlei activiteiten en vooral om bijna twee maanden lang ontbijt, maaltijden en tussendoortjes te delen op 5 dagen van de week. Als gevolg van de meervoudige crises die Libanon in 2020 (sinds oktober 2019) heeft doorgemaakt, komen de meeste van deze kinderen uit gezinnen waarvan de ouders hun baan zijn kwijtgeraakt, anderen zonder loon werken, maar die allemaal te lijden hebben onder de hoge kosten van levensonderhoud na de ineenstorting van het Libanese pond ten opzichte van de dollar.
Namens alle gezinnen die hebben geprofiteerd van het zomerprogramma, en bij het zien van de vreugde op de gezichten van hun kinderen die eind augustus niet wilden stoppen met het programma, zeggen we: BEDANKT!"