Dream Believe Achieve !

Uitmuntend onderwijs voor kinderen in Noord-Kivu

2017 à Vandaag
Goma, Province du Nord-Kivu, Democratic Republic of the Congo

Na 25 jaar politieke en sociaal-economische instabiliteit heeft de Democratische Republiek Congo een grote achterstand bij de opbouw van haar nationale onderwijssysteem. Er is een groeiende wanverhouding tussen de toename van het aantal leerlingen en de verslechtering van de kwaliteit van het onderwijs.
Niet alleen is het onderwijssysteem van de DRC niet aangepast om jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt, maar erger nog, meer dan 7 miljoen Congolese jongeren tussen 5 en 17 jaar, waarvan de helft meisjes, hebben geen toegang tot school.

Dit is alarmerend, gezien de rol van onderwijs in de ontwikkeling, groei en stabiliteit van een land.

De kinderen van Goma en omgeving, zowel die uit de middenklasse als die uit bescheiden en/of kwetsbare gezinnen (dankzij het door de school ontwikkelde studiebeursprogramma Okapi) hebben toegang tot school. Bovendien profiteren alle jongeren in Goma buiten de schooluren van de culturele en sportvoorzieningen van KIS.

De Kivu International School (KIS) wil van haar leerlingen gemotiveerde, verantwoordelijke en ondernemende burgers maken. Jonge mensen die in staat zijn de omgeving en de wereld om hen heen te begrijpen, die de vaardigheden hebben om daarin een rol te spelen en bij te dragen aan de verbetering ervan. KIS wil een nieuwe impuls geven aan het onderwijs in de regio, door middel van kwaliteitsonderwijs, in aangepaste infrastructuren, met opgeleide leraren en betaald met waardigheid. Het onderwijsproject wil ook de meest kansarmen toegang bieden door beurzen aan te bieden aan jongeren met een groot potentieel.
Bij het begin van het schooljaar in september 2020 waren 251 studenten ingeschreven.
De steun van de Stichting JFP heeft het mogelijk gemaakt om
– de bouw en uitrusting van klaslokalen te versterken;
– een bijscholingsprogramma voor leraren en opvoeders van de school te ondersteunen;
– een efficiënt laboratorium uit te rusten voor de ontwikkeling van opties op het gebied van wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM-lab);
– een nieuwe kantine te bouwen en het schoolplein uit te rusten.