Libanese kinderen ondersteund in hun scholing

Project ter ondersteuning van de scholing van Libanese kinderen in precaire situaties

2017 à Vandaag
Hasroun - Zahlé - Mrouj, Lebanon

De situatie in Libanon is de laatste jaren bijzonder gespannen en heeft sinds de explosie in de haven van Beiroet in augustus 2020 onvoorstelbare hoogten bereikt.
De massale toestroom van vluchtelingen op zijn grondgebied (niet minder dan 1,7 miljoen Syrische vluchtelingen, 500.000 Palestijnse vluchtelingen en ook veel Irakezen) in combinatie met talrijke tekortkomingen van de staat hebben geleid tot een extreme economische druk op Libanese gezinnen, waarvan naar schatting meer dan 80% nu onder de armoedegrens leeft.

De openbare scholen voldoen al lang niet meer aan de verwachtingen van de Libanezen (ontoereikende infrastructuur en opleiding van lage kwaliteit) en, erger nog, steeds meer gezinnen kunnen de schoolkosten voor hun kinderen niet meer opbrengen. Zij wenden zich daarom tot christelijke privé-scholen die kwaliteitsonderwijs bieden.

De Stichting steunt het onderwijs aan kinderen in 3 scholen van de Paters Maronieten:
– door de toekenning van beurzen aan het Collège Notre-Dame des Pères Antonins in Hasroun (11 beurzen) en aan de École de la Paix des Pères Antonins in Zahlé (18 beurzen), en
– sinds september 2022 via institutionele steun aan de Ecole d’Orientation Sociale (EOS) in Mrouj, die 76 kinderen inschrijft.
Alle gesteunde leerlingen laten aan het eind van het schooljaar positieve resultaten zien.

La Fondation soutient la scolarisation des enfants dans 3 établissements scolaires des Pères Antonins Maronites :

• à travers l’octroi de bourses scolaires au Collège Notre-Dame des Pères Antonins de Hasroun (11 bourses) et à l’École de la Paix des Pères Antonins de Zahlé (18 bourses), et
  • depuis septembre 2022, à travers un appui institutionnel à l’Ecole d’Orientation Sociale (EOS) de Mrouj qui scolarise 76 enfants.

Tous les élèves soutenus présentent des résultats positifs en fin d’année scolaire.