Pay it forward

Verbetering van de geestelijke gezondheid van Burundese vluchtelingen met PTSS

2017 à 2019
Mahama & Kigali, Rwanda

Mens Sana wil van psychische gezondheid en evenwicht een prioriteit maken in vluchtelingenkampen, zodat vluchtelingen hun geestelijke gezondheid weer kunnen opbouwen.
De kern van het project is een door professor Yori Gidron ontwikkelde methode voor de snelle verlichting van mensen die lijden aan posttraumatische stressstoornis (PTSS): “Memory Structure Intervention & Vagal breathing”, die al verschillende malen met succes is getest in ramp- en oorlogsgebieden. Deze methode, gebaseerd op vagale ademhaling, het formuleren van een verhaal, het schrijven en herhalen van dit verhaal, helpt de patiënt. Het idee is hen de controle over hun geheugen terug te geven, zodat hun ervaringen hen niet langer domineren.
De methode heeft het voordeel dat de aanwezigheid van een therapeut niet nodig is. Mens Sana steunt op lokale structuren die rechtstreeks verbonden zijn met de vluchtelingen. Zij leidt het lokale personeel van deze partner op, evenals enkele vertegenwoordigers van de doelgroep, om hen in staat te stellen ter plaatse met neurowetenschappelijke instrumenten te behandelen en de methode gemakkelijk te reproduceren.

Elke vluchteling met posttraumatische stress en zijn directe omgeving.
Uit een onderzoek onder Burundese vluchtelingstudenten in Rwanda bleek dat 51,5% van hen aan ernstige symptomen van posttraumatische stress leed !

“Elke vluchteling in een kamp wordt gezien als een cocon; een vorm die niet opvalt, die niet opvalt en waar weinig mensen goed naar kijken. Door deze cocon te ondersteunen en naar zijn volledige potentieel te duwen, verandert deze cocon in een vlinder. Een vlinder valt op, hij springt eruit en wordt bewonderd”. L.A.
Mens Sana maakt van geestelijke gezondheid een prioriteit in vluchtelingenkampen. Het project wil vluchtelingen de kans geven hun geestelijke gezondheid weer op te bouwen en te kunnen profiteren van de enorme diversiteit en het potentieel van de kampen. Last veranderen in kansen en wanhoop in hoop.
Om dit te bereiken wil het project vluchtelingen en NGO-medewerkers trainen in wetenschappelijk geteste methoden om Post Traumatische Stress Stoornis binnen de vluchtelingengemeenschap te voorkomen en te behandelen.

2018: opleidingsmissie in Kigali (Rwanda), ter ondersteuning van Burundese vluchtelingen in het Mahama-kamp: de missie maakte de opleiding mogelijk van 22 Burundese vluchtelingenstudenten & 22 Rwandese studenten van de Universiteit van Kibungo (psychologiestudenten), evenals 12 personeelsleden van Maison Shalom Internationale, een andere partner van de Stichting. Verschillende vluchtelingen genoten ook van een rechtstreekse behandeling door professor Gidron.
2019: Opleidingsmissie naar Cyprus _ opleiding van 41 deelnemers, leden van de NGO Hope for Children & de Cyprus Refugee Council, actief met minderjarige vluchtelingen.
2019: Identificatiemissie naar Kameroen, Congo Brazzaville en DRC via de vereniging Well being For All.

Getuigenissen

L.A.

« Elke vluchteling in een kamp wordt gezien als een cocon; een vorm die niet opvalt, die er niet uitspringt en waar weinig mensen goed naar kijken. Door deze cocon te ondersteunen en naar zijn mogelijkheden te duwen, verandert deze cocon in een vlinder. Een vlinder springt eruit en wordt bewonderd. »