ToekomstAteliersdel’Avenir

Jonge tieners motiveren om met een positief beeld in het leven te staan

2017 à Vandaag
Bruxelles, Belgium

In België, meer dan elders in Europa, lopen jongeren met een kansarme en/of migrantenachtergrond meer kans dan anderen om een jaar over te doen of voortijdig de school te verlaten.

In Brussel is de situatie alarmerend: veel meer leerlingen dan elders verlaten de school zonder enige kwalificatie en worden NEET’s (noch werk, noch opleiding, noch scholing), die de samenleving uiteindelijk meer dan 30.000 euro per jaar kosten.

Kinderen tussen 10 en 14 jaar uit sociaaleconomisch achtergestelde wijken in Brussel.

TADA wil dit patroon doorbreken. Het betrekt burgers en het bedrijfsleven bij de emancipatie en integratie van sociaal kwetsbare jongeren. Sinds enkele jaren begeleidt TADA meer dan 1.500 jongeren via praktische workshops die in het weekend door professionals worden gegeven om hen een veelheid aan banen in een positieve omgeving te laten ontdekken. TADA nodigt jongeren uit om hun blik op de wereld te verruimen, zichzelf te ontdekken, te delen, kritisch te zijn en zich te ontplooien om demotivatie op school en de negatieve gevolgen ervan te vermijden… en hun toekomst te kiezen.

Van 2017 tot 2021 konden, dankzij de steun van de Stichting JFP, 160 kinderen van het 6e lagereschooljaar elke zaterdag van het schooljaar deelnemen aan de workshops en verschillende beroepen ontdekken: advocaat, journalist, dokter, wagenparkbeheerder,… Meer algemeen heeft TADA sinds zijn oprichting meer dan 1.300 jonge tieners in Brussel rechtstreeks bereikt en meer dan 7.500 vrijwilligers gemobiliseerd.

Getuigenissen

A. 10 jaar oud - TADA-student

Vandaag begrijp ik beter wat het beroep van journalist inhoudt, maar ik heb ook iets anders geleerd: je moet communiceren en mensen leren kennen voordat je ze beoordeelt. Elke zaterdagavond schrijf ik alles wat ik bij TADA heb gedaan op in een notitieboekje.

K. 18 jaar - TADA-student

Bij TADA heb ik geleerd om lef te hebben. Elke week mochten we bijvoorbeeld in het openbaar spreken. Vandaag doe ik het vrij goed, ook al ben ik soms nog een beetje gestrest. Bij TADA leer je je grenzen te verleggen.