Menu Ga naar hoofdinhoud

Onderwijs, revalidatie, opleiding en uitrusting voor mensen met hersenverlamming

Innovatief communautair revalidatieprogramma

2015 à 2018
Thiès, Guédiawaye, Twaouane et Pout, Senegal

Context

In Senegal wordt het geloof over handicaps nog steeds sterk bepaald door traditionele ideeën die door marabouts worden overgebracht. Zo wordt invaliditeit uitgelegd als een straf voor een grote zonde begaan door de familie of de voorouders, of als het feit dat de gehandicapte persoon bezeten is door kwade geesten en andere demonen. De gehandicapte en zijn of haar familie worden dan ook uitermate gestigmatiseerd en gediscrimineerd.

Het SERFA IMC-project komt tegemoet aan het feit dat (1) er in Senegal bijna geen hoogwaardige neuro-pediatrische revalidatiediensten beschikbaar zijn, (2) er een gebrek is aan opleiding voor paramedisch personeel en (3) er geen lokale mogelijkheden zijn op het gebied van technische hulpmiddelen die essentieel zijn voor de behoeften van kinderen met hersenverlamming.

Begunstigden

Ongeveer 200 kinderen (0-12 jaar) met cerebrale parese en hun gezinnen.

Van de gehandicapte kinderen lijden kinderen met cerebrale parese meer onder deze marginalisering als gevolg van psychomotorische stoornissen die het sociaal leren beperken of vertragen (sensorische, taal- en motorische stoornissen, enz.). Zij hebben hun autonomie verloren en bevinden zich in een situatie van totale afhankelijkheid, waardoor zij niet meer aan hun eigen behoeften kunnen voorzien (voeding, aankleden, bewegen, spreken, enz.).

Doel

Het SERFA IMC-project is een innovatief revalidatieprogramma op gemeenschapsniveau dat, via het verlenen van toegang tot de noodzakelijke specifieke zorg, de ontwikkeling van bewustmakingsactiviteiten voor gezinnen en de gemeenschap en de aangeboden professionele opleidingsmogelijkheden, beoogt een aanpak te ontwikkelen voor de preventie van handicaps en de vroegtijdige revalidatie van kinderen.
De ontwikkeling van de onafhankelijkheid en autonomie van kinderen met cerebrale parese en hun sociale integratie in de Senegalese samenleving zijn de doelstellingen van het project.

Résultats

In juli 2016 zijn 2 grote modulaire sta- en zitstations, 2 grote modulaire stoelen, 3 kleine modulaire stoelen, 8 looptrainingsframes en 1 klein sta-station geproduceerd.
De steun van de Stichting heeft ook verschillende orthopedische follow-up- en opleidingsmissies mogelijk gemaakt om de vaardigheden van lokale partners te versterken, lokale ambachtslieden te begeleiden bij de productie van aan kinderen aangepaste materialen, ouders en projectmedewerkers op te leiden in het juiste gebruik van de materialen, enz.

Acties

Zowel nationaal als internationaal willen we jongeren de best mogelijke toekomstkansen bieden.
Wij ondersteunen projecten door concrete acties op het terrein met onze partnerorganisaties.

• # Zelfvertrouwen

Burgerschapsjaar om te bouwen en gebouwd te worden

Vrijwillige burgerdienst

Burundi

• # Onderwijs & opleiding

REMA Ziekenhuis & St Michael Paramedical School

Bouw en exploitatie van een referentieziekenhuis in Ruyigi

Rwanda

• # Onderwijs & opleiding

MWIZERO

Begeleiding van Burundese universiteitsstudenten die naar Rwanda zijn gevlucht
Al onze acties bekijken

Hoe ondersteunen we
onze projecten?

Steun de projecten die voor u belangrijk zijn door een donatie, een legaat of door beschermheer van de Stichting te worden.

Schenken
Nl