Onderwijs, revalidatie, opleiding en uitrusting voor mensen met hersenverlamming

Innovatief communautair revalidatieprogramma

2015 à 2018
Thiès, Guédiawaye, Twaouane et Pout, Senegal

Context

In Senegal wordt het geloof over handicaps nog steeds sterk bepaald door traditionele ideeën die door marabouts worden overgebracht. Zo wordt invaliditeit uitgelegd als een straf voor een grote zonde begaan door de familie of de voorouders, of als het feit dat de gehandicapte persoon bezeten is door kwade geesten en andere demonen. De gehandicapte en zijn of haar familie worden dan ook uitermate gestigmatiseerd en gediscrimineerd.

Het SERFA IMC-project komt tegemoet aan het feit dat (1) er in Senegal bijna geen hoogwaardige neuro-pediatrische revalidatiediensten beschikbaar zijn, (2) er een gebrek is aan opleiding voor paramedisch personeel en (3) er geen lokale mogelijkheden zijn op het gebied van technische hulpmiddelen die essentieel zijn voor de behoeften van kinderen met hersenverlamming.

Ongeveer 200 kinderen (0-12 jaar) met cerebrale parese en hun gezinnen.

Van de gehandicapte kinderen lijden kinderen met cerebrale parese meer onder deze marginalisering als gevolg van psychomotorische stoornissen die het sociaal leren beperken of vertragen (sensorische, taal- en motorische stoornissen, enz.). Zij hebben hun autonomie verloren en bevinden zich in een situatie van totale afhankelijkheid, waardoor zij niet meer aan hun eigen behoeften kunnen voorzien (voeding, aankleden, bewegen, spreken, enz.).

Le projet SERFA IMC est un programme innovant de rééducation à base communautaire qui, à travers l’offre d’accès aux soins spécifiques nécessaires, le développement d’activités de sensibilisation des familles et de la communauté, et les opportunités de formation professionnelle qu’il propose, entend développer une approche de prévention du handicap et de rééducation précoce de l’enfant. Le développement de l’indépendance et de l’autonomie des enfants paralysés cérébraux, ainsi que leur intégration sociale au sein de la société sénégalaise, sont les objectifs poursuivis par le projet.

Resultaten

In juli 2016 zijn 2 grote modulaire sta- en zitstations, 2 grote modulaire stoelen, 3 kleine modulaire stoelen, 8 looptrainingsframes en 1 klein sta-station geproduceerd.
De steun van de Stichting heeft ook verschillende orthopedische follow-up- en opleidingsmissies mogelijk gemaakt om de vaardigheden van lokale partners te versterken, lokale ambachtslieden te begeleiden bij de productie van aan kinderen aangepaste materialen, ouders en projectmedewerkers op te leiden in het juiste gebruik van de materialen, enz.