Een betere toekomst voor jongeren in Costa

Integratie van kansarme van Afrikaanse afkomst Ecuadoraanse jongeren en volwassenen via kwaliteitsopleiding

2019 à 2021
Esmeraldas, Ecuador

Contexte

Ecuador is getroffen door de ernstige wereldwijde financiële crisis en staat voor veel uitdagingen om zijn economische ontwikkeling te waarborgen en de precaire situatie van veel van zijn burgers te verbeteren. Het land kent een armoedecijfer van 23% en grote sociale ongelijkheden. Esmeraldas is een van de armste provincies van het land.
Met een bevolking die voornamelijk uit jongeren bestaat (60% van de bevolking is jonger dan 29 jaar), is onderwijs een sleutelelement om een goed evenwicht te bereiken tussen technisch onderwijs en de behoeften van de arbeidsmarkt. Door technische opleidingen van goede kwaliteit toegankelijk te maken voor kwetsbare bevolkingsgroepen kunnen zij de cyclus van laaggeschooldheid en endemische armoede doorbreken.

Jongeren (12 tot 18 jaar), volwassenen (waarvan 98% vrouwen) in laaggeschoolde banen, werknemers uit het bedrijfsleven, micro-ondernemers die tot de meest kwetsbare bevolkingsgroepen behoren, waaronder een grote meerderheid van Afrikaanse afkomst.

Résultats

Het UESMA College wil de integratie en insluiting van jongeren en volwassenen versterken door de verbetering van technische en beroepsopleidingen. Binnen het project worden verschillende actieterreinen ontwikkeld, waaronder een proefproject om ondernemerschap te stimuleren, de oprichting van een schoolnetwerk, de modernisering van werkplaatsen, de uitbreiding van het computerlaboratorium, enz.
UESMA leidt jaarlijks meer dan 3.000 jongeren op.
Bereikte resultaten sinds 2017:
– 1.102 studenten krijgen van state-of-the-art praktijkwerk dankzij nieuwe apparatuur en lerarenopleiding;
– 438 jongeren beschikken over ondernemersvaardigheden dankzij de nieuwe opleiding “Bachillero Productivo”;
– 15 technische docenten hebben hun praktische vaardigheden verbeterd;
– 2.007 kwetsbare volwassenen hebben technische vaardigheden ontwikkeld om een baan te vinden of een economische activiteit te starten;
– Modernisering van werkplaatsuitrusting en onderwijsinfrastructuur (computers, opknappen van mechanische werkplaats, laswerkplaats, enz.).