Contexte
The city of Puerto Piray, located in the Argentine province of Misiones, is a migrant city located on the « three borders » of Argentina, Paraguay and Brazil. This implies problems of sexual exploitation, drug sales and various types of trafficking (weapons, people, etc.). The immigrant population is vulnerable and lacks access to basic state services (food, health and education). Unstable sources of work and extreme poverty lead to mothers being unable to meet the needs of their children.
In this context, this socio-educational project offers education that strengthens the children’s links with family, community, and raises their awareness of hygiene and nutrition in a playful way.
Bénéficiaires
750 children at social risk, aged between 6 and 12, participate in the centers’ activities. They are accompanied by 20 young educators, aged 12 to 17, who receive a scholarship to continue their studies. Finally, 500 families in a situation of social risk are supported by professionals (specialised educator, 2 psychologists, a doctor and a paediatrician).
Objectif
Le projet “Enfants Sains et Heureux ” est mis en œuvre par les Sœurs de San José de Cuneo à travers 6 centres d’éducation populaire de la commune de Puerto Piray. Il consiste à mettre en place des actions durables d’éducation populaire « intégrale » : actions qui visent la prévention de l’abandon scolaire, la prévention de situation de rue, la prévention de la violence, des abus et de l’exploitation sexuelle des enfants.
Le concept du projet repose sur une adaptation aux besoins de la communauté et à ses caractéristiques socioculturelles. Les enfants, les jeunes éducateurs et les familles y sont les protagonistes directs, afin de favoriser la participation et une citoyenneté active. Les enfants, les familles et les communautés deviennent eux-mêmes les acteurs de leur changement personnel et social.Dans les centres d’éducation populaire, les activités proposées consistent d’abord à travailler le thème de l’éducation (soutien scolaire, sensibilisation sur les droits des enfants, activités ludiques, artistiques et culturelles). Ensuite, des ateliers de sécurité alimentaire sont mis en œuvre afin de promouvoir une alimentation saine et de meilleures habitudes alimentaires dans les familles en situation de risque. Enfin, des activités communautaires sont développées pour favoriser une citoyenneté active et la cohésion sociale dans les quartiers d’intervention. Ces actions permettent de renforcer l’estime des enfants et d’encourager leur développement intégral.
Résultats
The project achieved the following results :
– The recognition of the centers as an important and significant institution for the communities of Puerto Piray. The centers are thus helping towards empowerment and constitutes a real protective environment for children and adolescents. 7 50 children and 22 young mothers benefit from the project and its activities
– a manual capitalising on the experience in Puerto Piray, entitled « Popular Education and Resilience » was published and has been distributed by BICE since 2017. It allows the methodology to be disseminated to other projects in other regions of the world.
Témoignages
Adriana, Pedagogical Coordinator
The project tries to address serious and diverse problems through popular and integral education. It is important to continue to work with young people so that they can be actors of change, help their community, as well as study and train. The project sometimes provides immediate solutions, but above all it tries to create a sustainable structure that will improve the situation of disadvantaged children and families in the long term. We are convinced that by offering education to the neglected population, we are not only helping a few people, but are giving the necessary basis for poor children and families to become the actors of social change.
Julio, Young participant in one of the popular education Center
Nos actions
Que ce soit sur le plan national ou international, nous voulons offrir les meilleures chances d’avenir pour les jeunes.
Nous soutenons les projets par le biais d’actions concrètes sur le terrain grâce à nos organisations partenaires.
RD du Congo
- # ConfianceEnSoi
- # EducationEtFormation
- # InsertionProfessionnelle
INUKA « RELÈVE-TOI ET PROGRESSE »
Belgique
- # ConfianceEnSoi
- # EducationEtFormation
TOEKOMST ATELIER DE L’AVENIR
RD du Congo
- # ConfianceEnSoi
- # EducationEtFormation
Dream – Believe – Achieve
Comment soutenir
nos projets ?
Soutenez les projets qui vous tiennent à cœur en faisant un don, un legs, ou en devenant mécène de la Fondation.